Dick de Graaf New Quartet – 28 November

Dick de Graaf – tenorsax, sopraansax; Loran Witteveen – piano; Stefan Lievestro – contrabas & Jimmi Hueting – drums

De Rotterdamse tenorsaxofonist Dick de Graaf is een bevlogen en avontuurlijke saxofonist met een ouderwets warme toon. Het Amerikaanse tijdschrift Saxophone

Journal noemde hem ooit een “unique musical character”. Zelf omschrijft de Graaf zijn jazz als een gastvrije ontvangstruimte van alle hem omringende muziek, zolang deze maar leidt tot swingende ritmes en meeslepende improvisaties.

Dat Dick zich goed thuis voelt in zowel de ”echte” jazz als in moderne cross-over projecten, blijkt uit de indrukwekkende lijst van namen met wie hij gedurende zijn lange loopbaan heeft opgetreden. Zo speelde hij al in zijn vroege jaren met legendarische jazz musici als trompettist Chet Baker en tenorsaxofonist Benny Golson en later met drummer Billy Hart, de Malinese kora speler Toumani Diabaté en de Turkse gitaarvirtuoos Erkan Ogur. Hij is ook meer dan 25 jaar lang regelmatig te horen in het gezelschap van pianist Jasper van ’t Hof.

Het Dick de Graaf New Quartet biedt een staalkaart van gevestigde en opkomende jazztalenten in de Rotterdamse jazzscene van vandaag. Samen met de onvolprezen bassist Stefan Lievestro gaat Dick hierin een dynamische samenwerking aan met de jonge talenten Loran Witteveen (piano) en Jimmi Hueting (drums). Loran Witteveen won in 2014 de Dutch Jazz Competition en is met zijn vloeiende ritmiek en avontuurlijke harmonieën een eigenzinnige en herkenbare pianist. Jimmi Hueting veroverde in 2015 de Erasmus Jazz Award, de prijs voor opvallend talent aan de jazzafdeling van Codarts. Hij zorgt voor een moderne ritmische aankleding, waarbij ook hiphop- en drum ‘n’ bass-beats De Graafs composities komen verrijken.

Op het programma staan eigen stukken van De Graaf waarvan sommige ook te horen zijn op de recente CD BIRD BUZZ. Ze zijn deels geïnspireerd door muziek van de klassieke componisten Béla Bartók, Peter Schat en Olivier Messiaen. Maar ook het doen en laten van de vogels rond zijn huis waren aanleiding tot het schrijven van deze stukken waarvan de titels ook speelse verwijzingen zijn naar Messiaen’s voorliefde voor “bird chant”. Zo klinken in A Crow Calling de kreten van een kraai in dialoog met de componist tijdens het schrijven van dit stuk en waant de luisteraar zich in Sparrows overvallen door een zwerm kwetterende mussen.

Tijd: 20.30 – 23.00